تاریخچه طرح فرزانگان
 

تاریخچه پیدایش تشکیلات دانش آموزی پیشتازان و فرزانگان

 درسال 1298 ه . ش بحث سازمان پیش آهنگی درایران بوجود آمد

سفیراسپانیا طرح جمعیت جوانمردان را مطرح و پیگیری کرد.

 درسال 1304 ه . ش سازمان ملی پیش آهنگی مورد توجه رضاشاه واقع و  تعدادی مستشار آمریکایی جهت آموزش به ایران آورد

درسال 1320 ه . ش سازمان تعطیل می شود.

درسال 1332 ه . ش سازمان فعالیت خود را مجدداً آغاز و اولین دوره ی آموزش مربیان پیش آهنگی برگزارمی شود

درسال 1357 ه . ش باپیدایش انقلاب و نگرشی که نسبت به عملکردسردمداران آن در ایران وجودداشت پیش آهنگی معلق و بلاتکلیف می شود

درسال 1364 ه . ش سازمان پیش آ هنگی منحل و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش ملزم به ارائه طرحی مناسب در چارچوب اهداف انقلاب اسلامی می گردد

درسال 1365 ه . ش طرحی با عنوان پویندگان راه امام (ره) توسط معاونت پرورشی وقت که ریاست آنرا جناب زرهانی برعهده داشتند تهیه وبه نظرخواهی گذاشته می شود

درسال 1368 ه . ش با پایان یافتن جنگ تحمیلی و فراغت دولت مجدداً بحث راه اندازی یک فعالیت گروهی مدون و برنامه ریزی شده در هیأت دولت و وزارت آموزش و پرورش مطرح می گردد

درسال 1370 ه . ش اساسنامه کانونهای فرهنگی و تربیتی به تصویب شورای عالی آموزش و پروش

رسیده وتعدادزیادی کانون هم دراستانهای کشور تأسیس گردید . ولی هنوز جای یک تشکل دانش آموزی که فعالیت پرورشی مستمروبلند مدت راپیگیری نماید خالی بود

درسال 1372 ه . ش باپیگیری مستمر اداره کل اردوها و اماکن تربیتی طرحتشکیلات دانش آموزی 

باعنوان پویندگان بطورآزمایشی در 8 استان کشور و درمقطع راهنمایی راه اندازی شد .

درسال 1373 ه . ش وزارت آموزش و پرورش پس از یک آزمایش و مانورجمعی اردویی در اردوگاه شهید باهنرتهران ملزم به اجرای طرح پویندگان در کلیه استانها میگردد

 

درسال 1374 ه . ش طرح پویندگان درمجلس مطرح و پس از تصویب باتوجه به هم اسم بودن با گروه پویندگان بسیج دانش آموزی ، عنوان پیشتازان را برای پسران و عنوان فرزانگان را برای خواهران ( مقطع راهنمایی ) انتخاب و فعالیت فرزانگان هم به این طرح اضافه می گردد

درسال 1375 ه . ش بحث های مالی واستقلال آن شروع می شود.

درسال 1376 ه . ش مقطع دبیرستان هم به اعضای این طرح اضافه می گردد.

درسال 1377 ه . ش مقطع ابتدایی هم به اعضای این طرح اضافه می گردد.

درسال 1378 ه . ش اساسنامه سازمان دانش آموزی به فرمان رئیس جمهور وقت جناب سیدمحمدخاتمی مورد تصویب مجلس قرارگرفته و تشکیلات دانش آموزی پیشتازان و فرزانگان به عنوان یکی از تشکل های زیر مجموعه به فعالیت خویش ادامه داد

درسال 1381 ه . ش برنامه ها و فعالیت های پیشتازان و فرزانگان مورد بازنگری قرارگرفته و پس از تصویب درشورای برنامه ریزی مرکز ، جهت اجرا به استانها ابلاغ گردید

از سال 1381 ه . ش بحث افزایش نیروی عضو و مربی ، تشکیلات را به رکود و ناتوانی در کنترل می کشاند

درسال 1384 ه . ش ازطرف وزارت جهت کنترل و تحرک جدید پیگیری هایی آغاز می گردد

درسال 1385 ه . ش تشکیلات ازحالت رکود در حال خارج شدن است.

درسال 1386 ه . ش بحث جایگزینی یک تشکل باتوجه به اهداف میهنی ، ملی و معنوی که نشأت گرفته از فرهنگ ایر انی است آغاز می شود .

 

تشکیلات پیشتازان و فرزانگان

-1 برنامه ریزی و سازماندهی تشکلات پیشتازان و فرزانگان در مدارس دخترانه و پسرانه ، ابتدائی ،راهنمایی و متوسطه با ارسال شیوه نامه سازمان دانش آموزی استان به مدارس در آغاز سال تحصیلی و انتخاب مربیان تشکلات و آغاز عضوگیری در مدارس

-2 بر گزاری کلاسهای آموزشی ویژه مربیان

-3 در اختیار گذاشتن وسایل کمک آموزشی به مربیان تشکلات در مدارس برای کیفیت بخشی آموزش به اعضا

-4 برگزاری کلاسهای آموزشی ویژه دانش آموزان عضو در مدارس توسط مربیان (میزان ساعات کلاسهای آموزشی در هفته بر اساس شیوه نامه سازمان دانش آموزی استان تعیین میشود(.

-5 صدور کارت عضویت برای تمامی اعضا و مربیان

-6 صدور ابلاغ مربیان تشکلات

-7 برگزاری همایش، اردو ، بازدید و مسابقات ویژه اعضا

-8 حضور اعضا و مربیان تشکلات در مراسم های ملی ، مذهبی و انقلابی به مناسبت ایام الله ها و مناسبتها ی ویژه در طول سال تحصیلی

-9 ارزشیابی از فعالیت مربیان و اعضای تشکیلات به صورت بازدید از مدارس و یا برگزاری اردوی ارزشیابی

-10 برگزاری آزمون کتبی هماهنگ ویژه مربیان

-11 اعزام مربیان به کلاسهای آموزشی و اردوهای استانی و ملی

-12 اعزام دانش آموزان موفق در ارزشیابی در دو مقطع تحصیلی راهنمایی و متو سطه به اردو های استانی و ملی

شعار پیشتازان و فرزانگان : همدلی ، همفکری ، همکاری

¨تشكيلات دانش‌آموزي پيشتازان و فرزانگان به تعداد مشخصي از دانش آموزان با شرايط معين اطلاق
مي شود كه با نظارت مربي راهنما و آموزش راهبردي ياور مربي به منظور دست يابي به اهداف تربيتي و كسب مهارت هاي مفيد از طريق آموزش و تمرين زندگي جمعي در قالب گروه وتيم دور هم جمع مي شوند و با داشتن وظايف مشخص و تقسيم كار براي رسيدن به اهداف متعالي اجتماعي و الهي، همكاري و تلاش مي كنند. اين تشكيلات زير نظر سازمان دانش آموزي جمهوري اسلامي ايران اداره مي شود.

¨پيشتازان : به گروهي از دانش آموزان پسر اطلاق مي شود كه به منظور انجام فعاليتهاي داوطلبانه و در راستاي اهداف مشترك در تشكيلات دانش آموزي فعاليت مي نمايند .

¨فرزانگان : به گروهي از دانش آموزان دختر اطلاق مي شود كه به منظور انجام فعاليتهاي داوطلبانه و در راستاي اهداف مشترك در تشكيلات دانش آموزي فعاليت مي نمايند .

 

¨تعریف گروه

¨گروه يك واحد تربيتي اجتماعي متشكل از دانش آموزان پيشتاز يا فرزانه است كه به منظور دستيابي به اهداف تربيتي تشكيلات دانش آموزي پيشتازان و فرزانگان از طريق آموزش و ارتباط مستمر با يكديگر و تشكيل جلسات گروهي، زندگي جمعي، حضور در اجتماع، مسئوليت پذيري ومشاركت در فعاليتهاي گروهي با بهره گيري از تعليم و تربيت اسلامي تشكيل مي شود

 

 

شرح وظایف تیم فرهنگی و تبلیغی

1-شناسايي دانش آموزان مستعد و علاقمند جهت تشكيل گروه سرود، تئاتر، تواشيح، شعر و مقاله و .. .

  2- تهيه محتواي مراسم ها وايام ا... (قرآن، سرود، شعر، مقاله، تئاتر و ...)

  3- فضا آرايي مدرسه قبل از مراسم ها به ويژه نمازخانه

  4- فراهم آوردن زمينه حضور حداكثري دانش آموزان دراقامه نماز جماعت

  5- برگزاري مسابقات فرهنگي و هنري در مدرسه

  6- تهيه نشريات دانش آموزي (به شكل بروشور، روزنامه ديواري، تراكت و ...)

  7- آمادگي كامل جهت اجراي مراسم حاملان قرآن و گارد پرچم با همكاري و هماهنگي ساير اعضاي تيم ها

  8- هماهنگي و تعامل با ساير تشكل‌هاي موجود در مدرسه جهت برگزاري مراسم‌هاي مدرسه

   9- مشارکت فعال در اجرای مراسم آغازین مدرسه

  10- شناسایی و بکارگیری کتاب یار برای اداره کتابخانه مدرسه

 

  • شرح وظایف تیم علمی

  1- شناسایی دانش آموزان نخبه و مستعد علمی برای تشکیل انجمن های علمی در مدرسه

  2- اجرای طرح ((همیار علمی )) جهت ارتقاء سطح درسی دانش آموزانی که کاستی علمی دارند توسط دانش آموزان مستعد و قوی درسی

  3- اطلاع رسانی آخرین یافته های علمی کشور و جهان به دانش آموزان

  4- برگزاری مسابقات علمی - آموزشی در سطح مدرسه و اطلاع رسانی به دانش آموزان در مورد مسابقات و برنامه های علمی و آموزشی که در کشور اجرا و انجام میشود و تشویق و ترغیب آنان به شرکت در این موارد

  5- شناسایی و معرفی دانش آموزان مستعد و فعال در زمینه رباتیک به سازمان دانش آموزی منطقه / شهرستان

  6- ساير موارد به ابتكار و پيشنهاد دانش آموزان

  • شرح وظایف تیم خودکفایی و حمایتی

  1- برقراری ارتباط با انجمن اولیاء و مربیان برای جلب حمایت اولیاء از برنامه های پیشتازان و فرزانگان

  2- برقراری ارتباط با مسئولین محلی و کسب حمایت معنوی و مادی

  3- تشکیل مجمع خیرین دانش آموز و برگزاری جشن عاطفه ها وجشن نیکو کاری برای کمک به دانش آموزان بی بضاعت

  4- مشارکت در اداره تعاونی مدرسه

  5- برگزاری نمایشگاه های عرضه محصولات فرهنگی ، هنری و صنایع دستی دانش آموزان و مراکز فرهنگی مجاز در مدرسه با هماهنگی مسئولین مدرسه

  6- تشکیل صندوق مالی گروه و دریافت حق عضویت ماهانه اعضاء

  7- ساير موارد به ابتكار و پيشنهاد دانش آموزان

  • شرح وظایف تیم امداد و نجات

  1- تشكيل تيم امداد و نجات مدرسه به نحوي كه درهر كلاس درسي يك تيم 2 نفره تشكيل شود.

  2- آموزش كمك هاي اوليه به تيم هاي امداد و نجات كلاسي و استفاده به موقع از اين آموزش ها (به کمک مربیان سازمان جوانان هلال احمر )

  3- آموزش پيشگيري و مقابله با خطرات به خصوص زلزله

  4- شناسايي دانش آموزان توانمند جهت امدادگري و عمليات در شرايط سخت

  5- شناسایی دانش آموزان مستعد و کوشا و سازماندهی و بکارگیری آنان در قالب طرح همیار انرژی جهت متذکر شدن دانش آموزان به صرفه جویی در مصرف برق ، آب و ... در مدرسه و محل زندگی

  6- ساير موارد به ابتكار و پيشنهاد دانش آموزان

                 

  • شرح وظایف تیم ورزشی

  1- شناسايي دانش آموزان ساعي و نخبه در رشته هاي ورزشي شنا، كوهنوردي، فوتسال (پسران) و آمادگي جسماني (دختران)

  2- برگزاري مسابقات ورزشي دراين رشته ها براي اعضاي هسته مركزي و اعضاي تيم‌ها و ساير دانش آموزان علاقمند

  3- دعوت از مربيان رشته هاي ورزشي جهت آموزش هاي تخصصي به اعضاي هسته مركزي و اعضاي تيم ها

  4- برگزاری برنامه کوهپیمایی دانش آموزی با هماهنگی مسئولین مدرسه

  5- ساير موارد به ابتكار و پيشنهاد دانش آموزان